Адаптація першокласників до навчання

e-mail Друк

Адаптація першокласників до навчання

ПОРАДИ БАТЬКАМ

Шановні батьки, ваша дитина пішла в перший клас. Це радісна і хвилююча подія, але водночас і додаткові труднощі. Відбувається зміна провідних видів діяльності. Нові обов'язки потребують від ди­тини зібраності, значних витрат духовних і фізичних сил, особливо в період адаптації до школи.

Відомо, що не існує готових рецептів та моделей, які можна просто взяти і без змін «прикласти» до своєї дитини. Але можна дати деякі рекомендації, які, сподіваюсь, стануть вам у нагоді.

Значне місце у родинному вихованні в цей час має зайняти налаштування дитини на школу, на серйозну працю. Головними засобами мають стати різноманітні заохочен­ня, а не примус. Виховну роботу слід будувати на перспективі радісного очікування но­вого навчального дня, переконанні, що навчання - шлях до нових знань. Слід приділяти увагу вихованню почуття відповідальності, самостійності, готовності трудитися: фор­муванню правильних моральних засад (товариськості, готовності поділитися, посту­питися, прийти на допомогу іншим).

Безумовно, найкращим профілактичним засобом збереження психічного здоров'я в період адаптації є добре ставлення батьків до дитини, розуміння її внутрішнього світу, проблем, переживань. Повірте в унікальність та неповторність власної дитини. Не вимагайте від неї реалізації вашої життєвої програми і досягнення вашої мети. Намагайтеся спиратися на її сильні сторони. Не поспішайте із зауваженнями та покараннями. Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень.

Особливу увагу слід приділити режиму дня та правильній організації відпочинку. Найважливіше місце посідає повноцінний сон, а саме достатня тривалість і глибина сну, дотримання певних гігієнічних умов. Добова норма для дітей 6-7 років становить 11-12 годин (ніч). Бажано, щоб ваша дитина відпочивала 1,5-2 години вдень. Зменшен­ня тривалості сну в дитини цього віку призводить до порушень у центральній нервовій системі, вона стає млявою, важко сприймає навчальний матеріал, інколи навпаки - збуд­женою, капризною. Краще вкладати дитину в один і той же час, але не пізніше 21:00.

Загальною стратегією відпочинку має бути зміна діяльності та позитивні емоції. Пам'ятайте про «4 дефіцити»: дефіцит руху, свіжого повітря, спілкування з природою, спілкування з батьками. Одноденний туристичний похід, прогулянка, рухливі ігри на свіжому повітрі, екскурсії тощо. Головне - робіть усе це разом з дитиною. 

НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

Читання і письмо - взаємопов'язані аспекти процесу оволодіння загально-навчальними та спеціальними знаннями, вміннями та навичками, які передбачені програмою курсу мови.

Знання букв - розрізнення, впізнавання, називання їх звукового значення, читання складів, слів, словосполучень та речень є основою для успішного навчання й формування графічних та орфографічних навичок. Водночас читання залежить від відповідних навичок чіткого, розбірливого, свідомого та досить прискореного письма.

Перші уроки навчання грамоти спрямовані на оволодіння різними руховими навичками, які на перших порах вимагають від першокласника великого м'язового напруження, узгодження роботи м'язів рук, плеча, спини та очей. Тому важливо навчити дитину правильно та зручно сидіти, правильно та вільно тримати ручку при письмі, правильно класти й пересувати зошит під час письма.

Доросла людина пересуває аркуш паперу автоматично. Дитині справитися з цим набагато складніше. Пересування зошита має здійснюватися лівою рукою після написання кожного рядка. У процесі письма зошит має рухатися похило вгору (ліворуч).

Розміщення зошита навкіс (під кутом 65 градусів) обумовлене зручним та економним способом письма. У цьому випадку ручка переміщується по колу з центром у лікті, виконуючи найменшу кількість пересувань.

Під час письма нахил кулькової ручки до поверхні аркуша паперу становить 50-60 градусів. Ручку тримають три пальці - великий, вказівний і середній. Вказівний палець не повинен прогинатися. Кінець ручки має бути направленим до правого плеча. Відстань від кінця пера чи кульки до вказівного пальця має дорівнювати приблизно 2 см.

Швидкість письма учнів першого класу визначена такою: на початку навчання - 4-5 букв за хвилину, в кінці навчального року - 20-25 букв за хвилину.

Під час письма швидко розвивається втома, порушується правильне положення руки й правильна посадка за партою (столом). Без шкоди для правильного розвитку кисті руки й ефективного формування навички письма його загальна тривалість не по­винна перевищувати 7 хвилин, а тривалість безперервного письма - 3 хвилини.

Заступник директора гімназії з навчально-виховної роботи

О. О. Чернишова

 

 

ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЙНОГО ПЕРІОДУ ПЕРШОКЛАСНИКІВ

Перший рік навчання в школі - це один із найсуттєвіших перехідних періодів у житті дитини, адже цілковито змінюється спосіб її життя. Це складний і відповідальний етап для малят 6-7 років, які переживають психологічну кризу, пов'язану з необхідністю адаптації до школи.

Адаптація - це процес пристосування до успішного функціонування в певному середовищі і здатність до подальшого психологічного, особистісного, соціального розвитку. Які ж характеристики цього періоду слід урахувати?

По-перше змінюється соціальна позиція дитини: з дошкільника вона перетворюється на учня. У неї з'являються нові та складні обов'язки: приходити вчас­но до школи, робити уроки, бути уважною на заняттях, виконувати вимоги вчителя тощо. По суті, уперше в житті дитина стає членом суспільства зі своїми обов'язками.

По-друге, у дитини відбувається зміна провідної діяльності. До початку навчання малята були зайняті переважно грою. З приходом до школи вони починають опановувати навчальну діяльність. Основна психологічна відмінність ігрової і навчальної діяльності полягає в тому, що ігрова є вільною, в навчальна побудована на довільних зусиллях.

За влучним виразом дитячого психолога Т. Нежкової, «для дитини прихід у шко­лу - це своєрідне «оформлення на посаду». Справжній школяр - це щасливий володар портфеля і старанний виконавець шкільних правил. Він слухає вчителя, піднімає руку й отримує оцінки».

Звісно, що зіграти в таку гру прагне практично будь-який майбутній першоклас­ник. Але після початку навчання виявляється, що годинами сидіти за партою не так уже й цікаво, як гадалося. Так у малюка відбувається розподіл між реальністю і грою у шкільні атрибути, що швидко приїлися.

Аби дитина, переживши ажіотаж 1 Вересня, могла підтримувати позитивний на­вчальний настрій протягом подальших років, необхідні спільні зусилля - і школи, і громадськості, і, звичайно, сім'ї. Багато в цій ситуації залежить від батьків, тому бать­кам першокласників пропонуємо кілька корисних порад:

  1. 1.Привчайте дитину до відповідного розпорядку дня, осо­бливо якщо вона не відвідувала дошкільного закладу.
  2. 2.Демонструйте любов до дитини незалежно від її оцінок у школі. Вона має відчувати, що дорога вам завжди, незва­жаючи на те, чи збігаються її шкільні досягнення з вашими уявленнями і вимогами. Таке ставлення допоможе сформувати в дитини ситку позитивну самооцінку на все життя.
  3. 3.Полюбіть школу, в яку ви віддаєте свою дитину. У жодно­му разі не можна дозволяти собі некоректних коментарів про школу та її вчителів, особливо у присутності дитини. Дитині важко одразу сприйняти авторитет учителя. Тому якщо мама підтримуватиме педагога, доньці або сину буде набагато легше ввійти в нову життєву ситуацію.
  4. 4.Не перетворюйте дитину на засіб вашого самоствердження, на річ, якою можна вих­валятися перед знайомими. Зумійте побачити у малюкові не продовження вашого «Я», а окрему особистість.
  5. 5.Говоріть із дитиною щодня про всі дрібниці, про складні і приємні події, про її відчуття, про шкільне життя.
  6. 6.Показуйте, що ви задоволені здобутками своєї дитини, уникайте підкреслення її невдач.
  7. 7.Розвивайте увагу, пам'ять, мислення малюка за допомогою спеціальних вправ.
    1. 8.Учіть дитину висловлювати свої думки, переказувати оповідання, мультфільми, події.
    2. 9.Розвивайте дрібні м'язи рук за допо­могою ліплення, малювання, аплікацій, нанизування намистинок, складання пазлів тощо.


     Радимо мамам і татам бути пиль­ними, особливо впродовж першого періоду навчання.

О. В. Попова,

практичний психолог

гімназії №32 «Успіх»


Ви знаходитесь тут: Батькам Адаптація першокласників до навчання