На думку науковців, творчість – діяльність людини, яка створює нові матеріальні і духовні цінності. Якщо говорити про творчість дитини, слід пам'ятати, що відкриття і створення чогось нового у цьому віці носить виключно суб’єктивний характер.
Розвиток творчих здібностей і уяви є надзвичайно важливим тому, що дитина, яка вміє творчо мислити, завжди знайде вихід у нестандартних ситуаціях, швидше адаптується в нових умовах. Уява допомагає засвоїти навчальний матеріал, оперувати абстрактними поняттями через опори та аналогії.
Психологи вважають вік від 5 до 15 років дуже сприятливим періодом для розвитку творчих здібностей. Допомагайте дитині накопичувати власний досвід, знання; розширюйте її світогляд; формуйте базові вміння і навички (працювати з інформаційними джерелами, спостерігати, відтворювати й перетворювати інформацію та ін.); розвивайте мовлення та мислення. Крім того не залишайте без уваги художню творчість. Діти дуже люблять малювати, ліпити, виготовляти різноманітні поробки. Така діяльність дає можливість не тільки активізувати уяву, а й сприяє розвитку дрібної моторики рук. Слідкуйте за тим, щоб дитячі фантазії були позитивними і безпечними.
Пропонуємо Вам прості завдання для розвитку творчих здібностей і уяви у молодших школярів.
Вправи для розвитку уяви
«Ляпки»
1. Акварельними фарбами поставте на аркуш паперу пляму. Роздивіться її разом з дитиною з різних боків і придумайте не менше п'яти предметів або істот, на які схожа ця пляма.
2. Нанесіть на аркуш кілька плям і попросіть дитину щось домалювати, об'єднати все в єдину картину або образ.
«Дивні предмети»
1.Оберіть будь-який звичайний побутовий предмет. Назвіть або покажіть його дитині. Завдання - знайти новий, незвичний і безпечний спосіб його використання. Спочатку бажано обирати такі предмети, які можна дати дитині в руки, щоб вона могла ними маніпулювати.
2. Ще один варіант - дати цим речам нові назви. Наприклад: лопатка - копалка, праска - гладюг, каструля - варилка. Речей, яким можна дати нові оригінальні та кумедні назви, багато в будь-якій квартирі.
«Казка»
1.Це добре відомий прийом розвитку уяви. Запропонуйте дитині розповісти будь-яку відому казку так, щоб у ній було все навпаки (заєць полює на вовка, крихітний слон, у діда не вродила ріпка); використати відомих казкових героїв з різних творів; вигадати нові персонажі; вигадати сучасний фінал тощо. Можна складати казку всією родиною «ланцюжком» по одному реченню.
2. Назвіть і запишіть разом з дитиною будь-які слова. Кількість слів і складність завдання залежить від віку і рівня розвитку дитини. Вони можуть бути пов’язані або непов’язані між собою. Наприклад, озеро, олівець, ведмідь. Спочатку запропонуйте скласти з них речення. Поступово збільшуючи кількість слів, перейдіть до складання казок з обов’язковим використанням усіх слів зі списку. Ускладнюючи завдання, попросіть, щоб розповідь була сумною/кумедною.
«Наше свято»
Оберіть будь-який день у календарі і вигадайте разом власне свято («День домашнього улюбленця», «Свято першого листочка» тощо), придумайте, як його святкувати (прикрасити квартиру, святкові страви, вітальні листівки та ін.).
Вправи для розвитку мислення
Загадки допомагають розвивати образне і логічне мислення, кмітливість, вміння виділяти суттєві ознаки і порівнювати, здатність знаходити оригінальні рішення. Можна запропонувати дітям і самостійно скласти загадки.
«Хто зайвий?»
Оберіть будь-які три слова, наприклад, «собака», «помідор», «сонце». Запропонуйте дитині знайти щось спільне для двох слів і виключити зайве третє слово, яке не має цих ознак. Бажано знайти нестандартні рішення. Варіанти відповідей можуть бути такими: виключити «собаку», а «помідор» і «сонце» залишити, тому, що вони круглі; слова «сонце» і « собака» починаються з букви «с»; «собака» і «помідор» «живуть» на Землі тощо. Ця гра розвиває здатність одночасно утримувати в полі мислення одразу кілька об’єктів, встановлювати зв'язки між ними, порівнювати їх між собою.
«Знайди пару»
1. Назвіть будь - який предмет, істоту, явище. Запропонуйте дитині зайти пару, схожу з ним за певними ознаками серед об’єктів живої або неживої природи, побутових приладів тощо. Наприклад, «вертоліт». У даному випадку можуть бути названі «птах», «метелик», (літають); «автобус», «поїзд» (транспортні засоби); «вентилятор» (має лопасті, які обертаються). Ця гра вчить виділяти властивості, ознаки, за якими можна класифікувати об’єкти.
Вправи для розвитку уваги
«Коректор»
Для виконання завдання підготуйте друкований текст, олівець або ручку. Готуючи завдання для дітей молодшого шкільного віку, зверніть увагу на розмір шрифта. Обсяг тексту і зміст завдання залежить від віку та рівня готовності дитини. Час виконання: 5 хвилин. Наприклад, потрібно знайти всі букви «А» (і маленькі, і великі). Поступово правила можна ускладнювати (по-різному закреслювати великі і маленькі літери; одночасно шукати дві літери, з яких першу закреслювати, а другу підкреслювати; на одному рядку літери обвести кружечком, на другому позначити «пташкою» тощо). Після виконання роботи підрахуйте кількість помилок. Показник нормальної концентрацій уваги - до 4-х помилок. Бажано виконувати завдання щодня протягом 2-4 місяців. Практика показує, що після 3 - 4 тижнів занять зменшується кількість помилок у письмових завданнях у 2 - 3 рази. Якщо після 4 місяців занять результати не відповідають нормі, радимо звернутися до логопеда.
«Знайди відмінності»
Запропонуйте дитині порівняти дві дуже схожі картинки і знайти відмінності (їх має бути не менше 10).
«Плутанина»
Підготуйте малюнки, які містять кілька накладених одне на одне будь-яких контурних зображень. Необхідно якомога швидше відшукати всі замасковані предмети.
Бажаємо творчих успіхів і натхнення!